innan och efter start!

Vi börjar med när jag kommer fram till en tävlingsplats, så går jag och kolla runt lite.
Om jag inte har varit på detta stället innan så brukar jag....

*titta på banan
*kolla efter vätrinär
*vart framhoppning är
*tittar på startlista


Annars kollar jag det ändå, det är bra att checka av lite och se hur allt är.
Efter när jag har kollat runt går jag alltid att vätrinärbesiktar ponnyn.
Det är inte bra att dröja på de, ifall om inte hästen skulle gå igenom eller krongla.
Om ponnyn gick igenom ställer jag in ponnyn i transporten med bara benskydd.
Om jag vet att den står stilla och är lung i transporten.

När jag är påväg till en tävling har jag ALLTID transport skydd!!





Och just nu så hoppar jag kat C/D, så alla  B ponnyer är förre mig och oftast hoppar inte jag första klassen!
Så då gå jag och pappa och kollar när några hoppar.
När tiden är rätt inne, så jag hinner skritafram i 10-15 min, beroende på hur kallt det är ute.
Om det är -15C ute så skrittar jag ungefär fram 15min.
Iallafall skritar jag alltid fram i 10 min på sommaren/höst/vår.
Det är bra att värma uppmusklerna ordentligt om ponnyn ska hoppa en högklass.
Då kanske vissa undrar bara 20min?
Joo, men min ponny Annie hon är värligt laddad och pigg.
Så hon blir mer piggare desto mer språng hon hoppar, man ska spara på en gammal hästsprång också.
Det är inte bra att hoppa för högt för mycket och ofta, för då håller inte hästen längre till.
Annie som har då också tävlat SM sen hon var 7år, så hon måste ta det lite lungt.


Jag går banan när jag har hoppat några spring eller innan jag hopparfram, det beror på när man startar och hur många det är i klassen.

Framhoppning tycker jag är JÄTTE viktig!
För det måste kännas bra innan man lämnar framhoppningen, annars går det bara dåligt inne på banan.
Och när hästen hoppar bra ska man inte hoppa mer sen.
Jag brukar hoppa 2-4 sårong på det lilla hindret.
oftast 2gånger på räcket beroende på hur högt jag ska hoppa i klassen och hur hon känns.
Om jag hoppar 120 så börjar jag på ungefär 90cm och hoppar de 1-2 gånger.
Sen höger vi till kanske 110 eller 100 jag vet faktiskt inte för de är jag som hoppar inte höger.
Det är in pappa som fixar sådant ;)
Hoppar de kanske 1 -2 gång
Sen 120 1-2 gånger.

De är olika varje gång!


Det måste kännas helt perfekt när jag ska gå in på banan och hoppar 120.
För jag är fotfarandre lite osäker på de, eller jag litar inte redigt 100 på mig själv! :P

För ex på sm då hoppar man kval 1 msv b
Där känns det hur enkelt som helst, det bara flytter på!
Sen i kval 2 är jag jätte nervös och hur osäker som helst.
Bara för det går i msv a!!!
Inne på banan kan jag få ungeför 8-12 fel.
Bara för jag rider antigen för snabbt eller för långsamt eller har hon för lång galopp.

Om jag kommer till A finalen som går i msv a.
Då har jag redan ridet bort mig, då vet jag nästa dag hur jag ska rida, då får jag antigen 0-8fel bara.
Asså jag fattar inte detta, för i a finalen är jag inte lika nervös inte lika osäker!


jaja blablabla, sen när jag ska gå in på banan, som vissa vet kan inte jag gå in på banan samtidigt som någon.
För då är Annie jätte galen och vill bara iväg :P





Just då brukar jag mest gå igenom banan, lugna Annie.
Precis när jag ska gå in i kval 2 och ska starta bara blåsser allt närvöst ut ur mig, jag är inte närvös alls.
Det är lite just då jag tänker jag kan detta, då rider jag jaa antigen för snabbt eller jaja ni fattar.

Asså det är så svårt att förklara precis hur man känner just den minuten.
Det är något konstigt med mig! :P

I A finalen så är jag inte lika nervös och men kag skärper mig mer, rider som jag ska!
Efter då känns det jätte bra, innan a finalen är jag inte alls närvös jag tänker bara hur jag ska rida.
Räta upp mig, ta tillbaka henne efter varje hinder, var snabbt tillbaka i korta vägar.
Kängaloppen, känn att jag har en storgalopp men inte lång!




I vanliga tävlingar inte sm så är jag helt lugn, haha vill mest vinna!
Haha fråga alla mina kompisar som  har varit med mig någon gång på tävling.
Haha jag har en sådan vinnaskalle så det inte är sant.
Jag nöjer inte mig med i andra plats, jag ska vinna!

vinna vinna vinna!




Asså typ 4 i msv a är jag jätte nöjd med, men i msv b är jag jätte onöjd om jag kommer 2a.
Jag vet ändå att jag kan göra bättre, om jag bara fick göra om det 1 en gång till.
Så funkar det inte här i världen!


Ändå hur det än går på tävlingsbanan klappar jag ändå om ponnyn!
Visst jag blir arg om man får 4fel, men alla blir väll arga besvikna någon gång!

Jag kan säga att jag har ändå inte uppleft det så mycket med Annie, men jag känner det går inte bli arg på Annie.

För jag känner allt det hon har gjort för mig, för kännar inte hon att bli straffad!
För hon har gätt mig så mycket kärlek och glädje!

Jag har inte börjat tävla Wendy än, så jag vet inte om hon stannar eller hur hon är.
Och då är det fel att staffa ponnyn, asså visst om man vet att hästen var dum.
Om hästen stannade bara för att vara dum, så visst asså vissa att man bestämer och kanske ge den ett liten klatch med spöt en GÅNG inte mer!
Asså som Wendy, hon är ju jätte dum, de räker inte med ett smälla till en gång.
Man måste hjälpa henne mycket, jag tar inte spöt som en bestrafning mest som ett hjälpe medel!




Det är därför reglen med spön har kommit bara för spöt använder man mer som bestafning än hjälpemedel.
Tur att jag ändå inte använder spö på någon av Annie.
Jag använder spö på Wendy bara för ett sort hjälpemedel, hon ska inte stanna.
Hon har ju hoppat innan som vinden, nu är hon bara dum och har tagit över!

Men jag använder spöt på vaje hinder precis, bara när hon försöker stanna eller när hon kommer stort.
Så jag hjälper henne lite på traven ;)
Jag har själv aldrig blivet tillsagd av domaren att jag har använt mitt spö för mycket!

För det kan den faktiskt säga, för domaren sa till min syster att va lugn med spöt när hon inte än hade något. :P
Iallafall så har inte jag blivit tillsagd.... bara för jag har aldrig använt spöt på någon häst innan ;)



Asså nu har jag fördjupat mig väldigt mycket in i alla saker, ex sm och spöt det hade inte äns med detta att göra typ! :P

jaja nu fick ni veta lite extra saker, bra bra! ;)





De är lite inväklat ibland, men jag har skrivet mycket!
Jag orkar inte heller läsa igeom allt :P
aja, ni får stå ut!




Kommentarer
Postat av: Alina

Du har en fin ponny och rider jättebra :D men jag undrar en sak , Ted och pia nätterquist står som ägare på Annie , är du sponsrad av dom eller så ? :)

2012-04-14 @ 20:59:06
URL: http://nattstad.se/Alinaosterstrom

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0