Är de någon utav er som har unghäst?

Isåfall borde ni läsa detta!

Detta hanlar om hur man löshopppar hästar steg för steg och hur man ska gå till vägar när man löshoppar för kanske första gången!

Dock är de inte min text, för de är Sylve A-tränare som har skrivet detta!

För jag kan inte redigt så mycket om löshoppning, men nu när allt börjar komma igång med 3 årstest med de ena och de andra så är de nog bra att veta hur man ska göra!

 

Att lära unghästen löshoppa kan beskrivas stegvis. Ibland fungerar det så pass bra att vissa steg hinns med vid ett och samma tillfälle, men var försiktig med att skynda på – risken är att det blir bakslag längre fram. Det är viktigt att anpassa övningarna efter hur hästen uppför sig. Är hästen spänd, upprepa steg 1 och 2 fler gånger i stället. Det lönar sig i längden. Bygg lätt i början så att hästen tycker att det kul och enkelt, det är mycket viktigt för framtiden. Har du en gång gjort det för svårt och hästen tappar sitt självförtroende, allra helst i början, är det mycket svårt att reparera.

Steg 1 – befäst kommunikationen

De första gångerna går ut på att lära hästen att förstå och lyssna på mig och på kommandona från långpisken. När hästen väl har lärt sig att lyssna, respektera och förstå vad jag ber den om, har jag glädje av detta i resten av hästens liv. Många underskattar betydelsen av detta. Lägger du ner lite jobb på det här är det egentligen inte så svårt att lära sin häst, nyckeln till framgång ligger i att ha tålamod och vara tydlig.

Det är svårt att i ord beskriva hur du lär hästen att följa dig och förstå långpiskens kommandon. För att lära dig det bör du ta hjälp av någon som är duktig på att löshoppa de första gångerna – innan du testar själv. En grundregel är att när du vill få hästen framåt ska drivningen ske ”bakifrån”, om du vill att hästen ska stanna ska drivningen ske ”framifrån”, vill du att hästen ska stå still ska hästen ha sin uppmärksamhet på dig – och du fokus på hästen – där du med både röst och kroppsspråk får den att förstå vad du vill.

Viktigt är att allt jobb sker lugnt, sakligt och med stort tålamod. Det är helt värdelöst om det är en massa folk inne i manegen som jagar och skriker för att få hästen att hoppa, viktigt är att det är EN person som leder och kommunicerar med hästen.

Först ska du lära hästen att gå fram på kommando, följa banan runt och stanna på kommando. Du kan även ha en medhjälpare som mitt på motsatta långsidan av hindren fångar och släpper hästen. Den medhjälparen ska vara utrustad med minst hjälm och handskar. När medhjälparen släpper hästen ska han/hon snabbt gå RAKT från hästen, utan att klappa eller slå den på baken – vilket är rent livsfarligt.

Från början kan det vara en bom på marken där hindret ska stå. Om hästen är väldigt pigg eller stallmodig, kan den få springa något varv för att rasta av sig innan du börjar arbeta med den, men inte för många – unga hästar blir snabbt trötta och får mjölksyra. Jag tycker det oftast är bättre att stanna hästen på långsidan med en gång.

Om det är första gången brukar det räcka med att bara få hästen att förstå det mest grundläggande i löshoppningen, vilket är: gå fram, runt banan och stanna. Gör den det väldigt snabbt, kan du gå vidare till Steg 2 redan vid första löshoppningstillfället.

Steg 2 – enkelhinder

När hästen har lärt sig att förstå dina kommandon och hur den ska bete sig vid löshoppningen har det blivit dags att låta den börja hoppa. Bygg ett lågt enkelhinder på upp till ca 50 cm, normalt brukar det räcka med 12-15 varv om det är första gången. Avsluta alltid med att leda hästen runt i båda varven tills den återfår normal andhämtning och slappnar av.

Steg 3 – ökat krav på kommunikation

De första gångerna hästen löshoppas så repeterar jag i princip alltid allt som jag gjorde i steg 1 och 2, när det fungerar bra brukar jag även löshoppa i höger varv. Jag vill få hästen att vända fram och tillbaka för att variera och för att utveckla vår kommunikation ytterligare. Jag brukar i början använda samma bommar med samma färg de första gångerna tills hästen förstår och har fått bjudning. Om allt flyter på så höjer jag hindret till ca 70-75 cm, kom ihåg att ha en bra framdragen marklinje när det är ett rättuppstående hinder, ca 25-30 cm.

Steg 4 – två hinder i följd

När steg tre fungerar bra, lägger jag till ett hjälphinder (ca 60-70cm högt) med ett avstånd på ca 7m framför själva huvudhindret. Avståndet kan kortas något i början och brukar behöva längas när hästen vant sig, upp till ca 7,5m. Då kan det även vara lämpligt att börja göra ett stigsprång av huvudhindret. Kom ihåg att fortfarande ha det lågt. Om hästen skulle rusa på alldeles för fort – släpp den senare i svängen så att den inte hinner få upp samma fart och därmed får mer ”plats” mellan hjälphinder och hinder. Om hästen inte bjuder så får piskföraren driva hästen mellan båda hindren, eller efter det sista hindret så att den lär sig att bjuda. Det här steget kan med fördel upprepas vid ett par tillfällen.

Femte steget – sista steget innan paus

När steg fyra har befästs höjer jag hindret till 1m eller även till lite drygt 1m. Viktigt då är att jag som piskförare är med och supportrar hästen så att den får stöd och framåtbjudning. Om allt flyter på bra avslutar jag med att hoppa ett enkelhinder, rättuppstående i höger varav, och tränar även på att stanna och vända några gånger.

Om min häst gör det här bra, nöjer jag mig med att löshoppa den vid max 5-6 tillfällen. Blir det någon mer gång, upprepas det femte steget, men min erfarenhet är att det är tillräckligt för den unga hästen med 5-6 gånger, då är det lämpligt att lägga in en paus.

Det kommer mera…

Löshoppningen kan vara lagom att ta upp igen till vintern eller vårvintern. Då brukar jag lägga till olika hinderkaraktärer, serier och även hoppa lite högre när jag ser att hästen är redo för det. 4 till 5 tillfällen brukar vara lagom innan det åter är dags för en paus i löshoppandet. Vanligtvis ser man en väldigt stor utveckling både fysiskt och mentalt på dessa gånger. Det är mycket viktigt att bygga övningar som hästen klarar av, för det utvecklar hästen positivt. Det är inte nödvändigt att hoppa högre än ca 110cm och det är viktigt att hålla koll på hur många språng (ej hjälphindret) som hoppas, ca 15 språng är tillräckligt.

Att löshoppa senare när hästen väl är inhoppade brukar jag inte göra annat än om det är något speciellt som man vill träna, men visst kan det vara en bra omväxling för hästarna att i bland få löshoppa. Många hästar tycker att det är väldigt kul!

Tänk på att
Var fullt fokuserad på hästen under själva löshoppningspasset
Tänk på säkerheten för häst och medhjälpare
Anpassa övningen efter hästen
Låt allt ta sin tid och se till att varje moment blir befäst

Om du gör dessa steg kanske just din 3 åring går 3 årstest som våran gjorde hon hette Carisma..
Lycka till med löshoppningen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0